Spelas nu @sthlmoffice

Väder Stockholm

Väder Åre

Header form

Trender på webben

Syns ditt företag i Google My Business?

Dubbla era sidbeskrivningar i WordPress?

Sedan december 2017 har Google börjat visa 320 tecken i sökresultaterna sidbeskrivningar till skillnad från tidigare 160.

Före:

Efter:

Är det dags att skriva om alla sidbeskrivningar på webbplatsen?

Det viktigaste att tänka på är att beskrivningarna ska vara långa nog för att beskriva sidan. De flesta rekommenderar en längd på mellan 50-300 tecken, men den optimala längden kommer att variera beroende på situation och kontext. Det primära målet med texterna bör vara att erbjuda besökaren värde och driva klicktrafik till webbplatsen.

Hur stor inverkan har beskrivningarna på sökmotoroptimeringen?

Google gick redan 2009 ut med att varken nyckelord eller sidbeskrivningar används som en faktor för hur högt en sida visas i deras resultatlistningar. Dessa texter är däremot viktiga för att driva klick och skapa intresse för den faktiska besökaren.

Är det OK att helt skippa sidbeskrivningar?

Ja, ibland. Särskilt i bloggposter med uttömmande och kvalitativt innehåll som adresserar stora ämnen med fler än 3-4 sökord. Då tar Google själva ut de mest relevanta textstyckena från innehållet och använder dessa istället. Beroende på vilket sökord som har angetts så kan även olika beskrivningar visas dynamiskt för samma sida.

Nu kör vi!

×

Nu kör vi!

Se våra caseKontakt