Att klicka eller scrolla?

”Above the fold” är ett gammalt begrepp som härstammar från tidningsvärlden. Eftersom man vek tidningen på mitten i tidningsställen så var det avgörande att få med sina viktigaste rubriker och bilder på den övre halvan. När medierna digitaliserades följde begreppet med och fick en liknande innebörd; det första innehållet man ser när man kommer in på en webbsida.

Förvisso har trenden talat mot denna princip en längre tid, men då och då dyker den fortfarande upp i olika sammanhang. Låt oss därför hålla en liten ceremoni och begrava den här fossila myten en gång för alla. Missförstå mig inte – självklart är det fortfarande viktigt att visa intresseväckande och relevant innehåll direkt när man kommer in på en sajt (man har ca. 8 sekunder på sig att fånga besökarens intresse). Men allt innehåll kan inte, och bör inte, få plats inom några centimeter på förstasidan. Prioritera och koka ner budskapet till det som egentligen är viktigt istället.

Men om vi flyttar innehållet längre ner, då måste man ju scrolla?

Tester med ögonspårning visar att scrollning är en naturlig del av surfandet idag, särskilt sedan vi börjat använda mindre skärmar och mobila enheter. Alla sidor på moderna sajter, inte bara startsidan, har blivit längre och rymmer generellt sett mer innehåll. Förespråkarna argumenterar att man slipper klicka, besökaren får se innehållet i rätt ordning, sidorna laddar snabbare (nåja) och ger ett högre läsarengagemang.

Men många gånger räcker inte bara en startsida för att exponera allt man vill visa, oavsett hur lång man är villig att göra sidan. Därför behöver vi skapa undersidor.

Undersidor, men då måste man ju klicka?

Klickförespråkarna har två huvudargument; möjligheten att spåra vad besökaren klickar på och därmed finner mest intressant, samt möjligheten att bygga optimerade undersidor som visas högre upp i sökmotorernas resultatlistor. En undersida eller en artikel som avhandlar ett enskilt ämne är dessutom lättare att dela med sig av i sociala medier.

Okej, så klicka eller scrolla?

En bra sajtstruktur innehåller ofta en genomtänkt kombination av dessa. Ett grundtips är att rita upp ett informationsflödesschema redan på planeringsstadiet. Se till att hela tiden ha användarupplevelsen i fokus och försök att tänka som en människa, inte som en dator. Då brukar det bli som bäst.

Exempel på sajter med scrollfokus

En välstrukturerad sajt kommer att uppskattas av dina besökare och ge dem en tydligare bild av din verksamhet. Kom ihåg att ett innehåll mycket väl kan passa in i mer än en kategori, men blanda inte för mycket eftersom det då lätt blir irrelevant för alla mottagare istället.
Med sin långa och luftiga utformning bildar Apples sida för iPhone 6 en story som vecklar ut sig för besökaren i takt med att man scrollar. Vill man veta mer om produkten så finns det ett antal detaljerade undersidor för detta ändamål Genomtänkt och snyggt:

https://www.apple.com/se/iphone-6/

När vi ändå pratar scrollning och storytelling så vill jag passa på att lyfta fram några riktigt häftiga exempel:
http://www.spaceneedle.com/home/
http://www.world-of-swiss.com/en/
https://www.apple.com/se/mac-pro/

Ute efter en riktigt bra webbplats?

Fyll i formuläret nedan så bokar vi in ett telefonmöte.