Spelas nu @sthlmoffice

Väder Stockholm

Väder Åre

Header form

Till toppen av Google

Copywriting

Sökmotoroptimering

Vi delar upp modern sökmotoroptimering i tre olika delar: Analys, On-site och Off-site. Här nedan beskriver vi de olika begreppen och vad som kan vara bra att tänka på.

Analys

Om man gör all optimering enligt konstens regler men fokuserar på fel ord och begrepp är allt arbete förgäves. Därför bör allt arbete med sökmotoroptimering föregås av en ordentlig analys.

Google (som står för mer än 90 % av söken i Sverige) erbjuder ett statistikverktyg som visar hur många gånger per månad det görs sökningar på ett ord eller begrepp (Sökordsplaneraren). Genom att använda det kan man se vilka termer man bör optimera sin webbplats för, eftersom verkligheten ibland ser annorlunda ut än vad man kanske först tror.

On-page sökmotoroptimering

Det här delen av optimeringen görs på själva webbplatsen. Den innefattar tekniska faktorer såsom att sidan ska vara snabb, mobilanpassad, korrekt programmerad och ha en bra länkstrategi. Det första en specialiserad SEO-byrå brukar göra när de tar sig an ett nytt projekt är att analysera hur många misstag webbyrån eller programmeraren som skapat sajten har gjort. Om ni anlitar en professionell webbyrå kommer allt detta att vara uppsatt enligt praxis från början och du som kund behöver inte korrigera något. Detta är en av de viktigaste anledningarna till att ni bör anlita en professionell webbyrå.

On-page innefattar även texter och innehåll. Dessa bör naturligtvis vara skrivna och anpassade efter resultatet av analysen. Texterna bör beröra och handla om sådant som är eftersökt och intressant för målgruppen. Se till att döpa sidorna till huvudbegreppen från analysen, använda dem i titlar och repetera de viktigaste begreppen några gånger. Då kommer du att komma långt. Om ni inte vill skriva texter själv kan vi erbjuda kompetenta och snabba copywriters som löser uppgiften åt er.

Off-page sökmotoroptimering

Denna del handlar om vilka andra sidor som länkar till er webbplats samt på vilket sätt de gör det. Om länktexten innehåller ordet som ni vill optimera för och den länkande sidan har en stark ranking, kommer den att ge dig kraft i sökmotorerna. Om ni till exempel har en blogg om aktiesparande och en av Sveriges storbanker länkar till er med texten ”aktieblogg”, kommer det att ge högre positioner i sökresultaten på det begreppet. Om fler länkar till er med samma eller liknande begrepp kommer det att ge resultat. Denna typ av arbete kan ibland åstadkommas genom att man kontaktar sina kunder och leverantörer och ber dem lägga upp länkar. Men länkarbete kan vara komplext och tidskrävande. Då kan det vara bra att kalla in en expert och vi rekommenderar våra partners som är specialister inom sökmotoroptimering:

Nu kör vi!

×

Nu kör vi!

Se våra caseKontakt