Sökmotoroptimering för WordPress

En viktig del i en webbplats helhet är att optimera den för att synas högt upp i Googles sökresultatlistningar. Detta är olika svårt att åstadkomma i olika branscher och hur väl man lyckas kan lite förenklat sammanfattas i tre olika delar; analys, on-site och off-site. Här redogör vi för dessa och förklarar hur vi på Generation arbetar med SEO (Search Engine Optimization).

1. Analys

All sökmotoroptimering bör startas upp med en ordentlig ordanalys för att avgöra vilka ord och begrepp sajten bör optimeras för. Det viktiga är att hitta en bra balans mellan trafikvolymer kontra relevans för den specifika sajten. Google (som står för mer än 97% av söken i Sverige) erbjuder statistikverktyg som visar hur många gånger per månad det görs sökningar på ett ord eller begrepp (Sökordsplaneraren) samt hur stor konkurrensen är i resultatlistningarna.

Analysen blir ett underlag för hur webbplatsens sidstruktur ska se ut, hur sidorna ska döpas samt hur titlar och metabeskrivningar bör utformas för att bli attraktiv för Google och dess användare som möjligt. Den behöver också ställas i rimligt förhållande till det kommunikativa budskap som ska förmedlas. Balansen mellan dessa är naturligtvis viktigt för att sajten ska kännas både intressant och relevant för mottagaren. Vi kan hjälpa er med en enklare analys, men i projekt där SEO är extra viktigt och konkurrensen är hård rekommenderar vi någon av våra specialiserade partners istället.

2. On-page optimering

Det här delen av optimeringen görs direkt på webbplatsen och innefattar tekniska faktorer som att sidan ska vara snabb, mobilanpassad, korrekt programmerad, bra betyg i Google Pagespeed och en bra länkstrategi. Det första en specialiserad SEO-byrå brukar göra när de tar sig an ett nytt projekt är att analysera hur många misstag webbyrån eller programmeraren som skapat sajten har gjort. Om ni anlitar en professionell webbyrå bör allt detta att vara uppsatt enligt praxis från början och du som kund behöver inte korrigera något. Detta är en av de viktigaste anledningarna till att anlita en professionell webbyrå.

On-page innefattar även texter och innehåll. Dessa bör naturligtvis vara skrivna och anpassade efter resultatet av analysen. Texterna bör beröra och handla om sådant som är eftersökt och intressant för målgruppen. Se till att döpa sidorna till huvudbegreppen från analysen, använda dem i titlar och repetera de viktigaste begreppen några gånger. Då kommer ni att komma långt. Om ni inte vill skriva texter själva kan vi erbjuda kompetenta och snabba copywriters som löser uppgiften åt er.

3. Off-page optimering

Denna del handlar om vilka andra sidor som länkar till er webbplats samt på vilket sätt de gör det. Om länktexten innehåller ordet som ni vill optimera för och den länkande sidan har en stark ranking, kommer den att ge dig kraft i sökmotorerna. Om ni till exempel har en blogg om aktiesparande och en av Sveriges storbanker länkar till er med texten ”aktieblogg”, kommer det att ge högre positioner i sökresultaten på det begreppet. Om fler länkar till er med samma eller liknande begrepp kommer det att ge resultat.

Denna typ av arbete kan åstadkommas genom att man kontaktar sina kunder och leverantörer och ber dem att länka. Men länkarbete kan vara komplext och tidskrävande och då kan det vara bra att kalla in en specialiserad byrå inom SEO.

Våra SEO-partners

Digital Dominance

En personlig byrå inom digital marknadsföring i Stockholm och Malmö som levererar resultat. Årets byrå 2022.

Gaffla

Stockholmbaserade Gaffla förstärker marknadsnärvaron hos både stora och mindre företag med tillväxtambitioner.

Topdog

Topdog med välkända Christian Rudolf i spetsen tar er till toppen av Google med sin unika SEO-process.

Pixel

Pixel Nordic använder sin kollektiva SEO-expertis för att hjälpa bolag att maximera avkastning per investerad krona i det organiska sökresultatet.

Viseo

Viseo hjälper företag att öka lönsamheten från Google. Deras fokus är att arbeta med seniora konsulter.

Ute efter en ny webbplats?

Fyll i fälten nedan så bokar vi in ett möte!

Namn*(Obligatoriskt)

Den här webbplatsen är skyddad av reCAPTCHA,
Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på The Generation AB, orgnr. 556987-9983 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata