Sökmotoroptimering för WordPress

En viktig del i en webbplats helhet är att optimera den för att synas högt upp i Googles sökresultatlistningar. Detta är olika svårt att åstadkomma i olika branscher och hur väl man lyckas kan lite förenklat sammanfattas i tre olika delar; analys, on-site och off-site. Här redogör vi för dessa och förklarar hur vi på Generation arbetar med SEO (Search Engine Optimization).

1. Analys

All sökmotoroptimering bör startas upp med en ordentlig ordanalys för att avgöra vilka ord och begrepp sajten bör optimeras för. Det viktiga är att hitta en bra balans mellan trafikvolymer kontra relevans för den specifika sajten. Google (som står för mer än 97% av söken i Sverige) erbjuder statistikverktyg som visar hur många gånger per månad det görs sökningar på ett ord eller begrepp (Sökordsplaneraren) samt hur stor konkurrensen är i resultatlistningarna.

Analysen blir ett underlag för hur webbplatsens sidstruktur ska se ut, hur sidorna ska döpas samt hur titlar och metabeskrivningar bör utformas för att bli attraktiv för Google och dess användare som möjligt. Den behöver också ställas i rimligt förhållande till det kommunikativa budskap som ska förmedlas. Balansen mellan dessa är naturligtvis viktigt för att sajten ska kännas både intressant och relevant för mottagaren. Vi kan hjälpa er med en enklare analys, men i projekt där SEO är extra viktigt och konkurrensen är hård rekommenderar vi någon av våra specialiserade partners istället.

2. On-page optimering

Det här delen av optimeringen görs direkt på webbplatsen och innefattar tekniska faktorer som att sidan ska vara snabb, mobilanpassad, korrekt programmerad, bra betyg i Google Pagespeed och en bra länkstrategi. Det första en specialiserad SEO-byrå brukar göra när de tar sig an ett nytt projekt är att analysera hur många misstag webbyrån eller programmeraren som skapat sajten har gjort. Om ni anlitar en professionell webbyrå bör allt detta att vara uppsatt enligt praxis från början och du som kund behöver inte korrigera något. Detta är en av de viktigaste anledningarna till att anlita en professionell webbyrå.

On-page innefattar även texter och innehåll. Dessa bör naturligtvis vara skrivna och anpassade efter resultatet av analysen. Texterna bör beröra och handla om sådant som är eftersökt och intressant för målgruppen. Se till att döpa sidorna till huvudbegreppen från analysen, använda dem i titlar och repetera de viktigaste begreppen några gånger. Då kommer ni att komma långt. Om ni inte vill skriva texter själva kan vi erbjuda kompetenta och snabba copywriters som löser uppgiften åt er.

3. Off-page optimering

Denna del handlar om vilka andra sidor som länkar till er webbplats samt på vilket sätt de gör det. Om länktexten innehåller ordet som ni vill optimera för och den länkande sidan har en stark ranking, kommer den att ge dig kraft i sökmotorerna. Om ni till exempel har en blogg om aktiesparande och en av Sveriges storbanker länkar till er med texten ”aktieblogg”, kommer det att ge högre positioner i sökresultaten på det begreppet. Om fler länkar till er med samma eller liknande begrepp kommer det att ge resultat.

Denna typ av arbete kan åstadkommas genom att man kontaktar sina kunder och leverantörer och ber dem att länka. Men länkarbete kan vara komplext och tidskrävande och då kan det vara bra att kalla in en specialiserad byrå inom SEO.

Våra SEO-partners

  • Gaffla
    Stockholmbaserade Gaffla förstärker marknadsnärvaron hos både stora och mindre företag med tillväxtambitioner.
  • Topdog
    Topdog med välkända Christian Rudolf i spetsen tar er till toppen av Google med sin unika SEO-process.
  • Pixel
    Pixel Nordic använder sin kollektiva SEO-expertis för att hjälpa bolag att maximera avkastning per investerad krona i det organiska sökresultatet.
  • Viseo
    Viseo hjälper företag att öka lönsamheten från Google. Deras fokus är att arbeta med seniora konsulter.
  • Noor
    Hjälper sina kunder med SEO och digital annonsering i både Stockholm, Göteborg, Umeå och Malmö.
  • New Customers
    Deras metod, arbetssätt och kompetens hjälper företag att optimera och maximera hela kedjan från ett sök på Google till en konkret affär.

Ute efter en ny webbplats?

Fyll i fälten nedan så bokar vi in ett möte!
Samtycke(Obligatoriskt)

Den här webbplatsen är skyddad av reCAPTCHA, Googles Sekretesspolicy och Användarvillkor gäller.