En viktig del i en webbplats helhet är att optimera den för att synas högt upp i Googles sökresultatlistningar. Detta är olika svårt att åstadkomma i olika branscher och hur väl man lyckas kan lite förenklat sammanfattas i tre olika delar; analys, on-site och off-site. Här redogör vi för dessa och förklarar hur vi på Generation arbetar med SEO (Search Engine Optimization).
All sökmotoroptimering bör startas upp med en ordentlig ordanalys för att avgöra vilka ord och begrepp sajten bör optimeras för. Det viktiga är att hitta en bra balans mellan trafikvolymer kontra relevans för den specifika sajten. Google (som står för mer än 97% av söken i Sverige) erbjuder statistikverktyg som visar hur många gånger per månad det görs sökningar på ett ord eller begrepp (Sökordsplaneraren) samt hur stor konkurrensen är i resultatlistningarna.
Analysen blir ett underlag för hur webbplatsens sidstruktur ska se ut, hur sidorna ska döpas samt hur titlar och metabeskrivningar bör utformas för att bli attraktiv för Google och dess användare som möjligt. Den behöver också ställas i rimligt förhållande till det kommunikativa budskap som ska förmedlas. Balansen mellan dessa är naturligtvis viktigt för att sajten ska kännas både intressant och relevant för mottagaren. Vi kan hjälpa er med en enklare analys, men i projekt där SEO är extra viktigt och konkurrensen är hård rekommenderar vi någon av våra specialiserade partners istället.
Det här delen av optimeringen görs direkt på webbplatsen och innefattar tekniska faktorer som att sidan ska vara snabb, mobilanpassad, korrekt programmerad, bra betyg i Google Pagespeed och en bra länkstrategi. Det första en specialiserad SEO-byrå brukar göra när de tar sig an ett nytt projekt är att analysera hur många misstag webbyrån eller programmeraren som skapat sajten har gjort. Om ni anlitar en professionell webbyrå bör allt detta att vara uppsatt enligt praxis från början och du som kund behöver inte korrigera något. Detta är en av de viktigaste anledningarna till att anlita en professionell webbyrå.
On-page innefattar även texter och innehåll. Dessa bör naturligtvis vara skrivna och anpassade efter resultatet av analysen. Texterna bör beröra och handla om sådant som är eftersökt och intressant för målgruppen. Se till att döpa sidorna till huvudbegreppen från analysen, använda dem i titlar och repetera de viktigaste begreppen några gånger. Då kommer ni att komma långt. Om ni inte vill skriva texter själva kan vi erbjuda kompetenta och snabba copywriters som löser uppgiften åt er.
Denna del handlar om vilka andra sidor som länkar till er webbplats samt på vilket sätt de gör det. Om länktexten innehåller ordet som ni vill optimera för och den länkande sidan har en stark ranking, kommer den att ge dig kraft i sökmotorerna. Om ni till exempel har en blogg om aktiesparande och en av Sveriges storbanker länkar till er med texten ”aktieblogg”, kommer det att ge högre positioner i sökresultaten på det begreppet. Om fler länkar till er med samma eller liknande begrepp kommer det att ge resultat.
Denna typ av arbete kan åstadkommas genom att man kontaktar sina kunder och leverantörer och ber dem att länka. Men länkarbete kan vara komplext och tidskrävande och då kan det vara bra att kalla in en specialiserad byrå inom SEO.
Vi lägger stort fokus på att inkludera alla tekniska aspekter inom sökmotoroptimering i alla våra produktioner, utan extra kostnader. Det innebär att webbplatsen är byggd enligt bästa praxis och Googles direktiv redan från början. Därför rankar våra produktioner generellt väldigt bra utan att uppdragsgivaren behöver investera stora belopp i några extra insatser.
Testa gärna att Googla "Webbyrå Stockholm" så ser ni exempelvis hur vår egen webbplats rankar i resultatlistningen för ett exempel på detta.
Fyll i fälten nedan så bokar vi in ett möte!